6 sep. 2010

Helt ärligt Ittala!

För en tid sedan råkade få en spricka i min enda temugg. En Penguinmugg som jag köpt i Barcelona och som var menat att bli den första i en mycket större samling. Trodde jag. Det var bara det att det visade sig att Penguinmuggarna är svåra att få tag i. Dessutom ville jag bara ha de i orange, gult och rött. Mitt temuggsprojekt blev plötsligt krångligt, tidsödande och inte roligt alls. Efter några försök att ändå använda min älskade mugg har jag nu ändå gett upp, aset läcker ju som ett såll! Jag har nu börjat se mig om efter nya muggar. Till min glädje fick jag i morse ett mejl från Ittala med reklam om deras fina färglada serie muggar. Men; (och nu kommer jag till raljerandet/poängen)
Fina muggar, roligt grafiskt grep om presentationen med ETT undantag. Varför valde de ETT STEKT ÄGG? Jag förstår moccabryggaren, väckarklockan, morgontofflorna och mjölkpaketet men ett stekt ägg? Vi är väl inga britter?! Eller feta amerikaner?! Jag menar hur många nordbor går upp på morgonen och steker ett ägg? Inte tillräckligt många (ännu färre om vi räknar bort danskarna) för att låta det ingå i en referensram för nordiska frukostar. Jag kan tänka ut ett dussin bättre förslag för att symbolisera en frukost. Typ; ett kokt ägg, ett kokt ägg i en äggkopp, en tepåse, en tesked, en sockerbit, en brödskiva, en ost, en osthyvel, en skiva tomat, en brödrost, en morgontidning eller en smörkniv. Men ett stekt ägg?! ett stekt ägg?!
Okej, jag ska lugna er med att jag faktiskt inte är så upprörd egentligen. Men jag kom på mig själv med att tänka på det där stekta ägget i fem minuter minst. Och det är ju egentligen inget stekt ägg, det är ju bara en symbol för ett stekt ägg men också en symbol för globalisering och ett urvattnade av grafisk formgivning. Och det gör mig lite ledsen men mest ledsen är jag för att min mugg är sönder. (Och lite ledsen över att jag är så materialistisk och snobbig men mest glad.)

Inga kommentarer: