25 apr. 2010

Ett litet tips till mig själv

Jag har prestationsångest. Nästan jämt. Det gör mig oftast så stressad att jag går in i ett paralyserat tillstånd. Sitter och glor, hasar runt i lägenheten, flyttar saker fram och tillbaka samtidigt som inget blir gjort och högen av dåligt samvete bara växer och växer. Jag brukar göra listor över allt som ska göras och sätta upp över allt. Skriva lappar till mig själv med uppmaningar som Don´t be an idiot på. Det här funkar ibland. Kanske en gång på hundra. Vilket inte är ett bra resultat och gör att jag mår skitkasst. Jag har alltså insett att jag måste byta strategi. Så jag har funderat. Att skriva långa listor och lappar som bara förföljer mig i lägenheten och bygger upp en rivande stress måste bort. Jag ska pröva att göra tvärt om. Jag behöver inga listor på vad som ska göras, det vet jag ändå. Det jag behöver är listor över saker som gör att jag återhämtar mig. Saker som får mig att slappna av och må bra och som gör att jag orkar motivera mig till att sätta mig ner och jobba hårt emellanåt. Och jag behöver inga lappar som säger åt mig att skärpa mig. Jag behöver snarare vara lite av en idiot mellan varven istället.


Jag kan ju säga att konsthallen inte var nån direkt hit...men men jag var där och bokhandeln roade mig. Tyvärr är jag inte så bra på att komma på roliga saker att koppla av med än. Men jag tror att det tar sig. Har redan lagt till; läsa en bok, teckna, klistra collage, bläddra i min atlas och kolla på Partyanimals (världens bästa serie just nu!)Som sagt jag jobbar på det.

Inga kommentarer: